Снимат Семейство Калинкови нощем, без пари, но с ентусиазъм

semeistvo kalinkovi

Големите: Елена Хранова, Георги Черкелов и Иван Кондов- майка и синове Калинкови.

Семейство Калинкови“ е толкова истински, че спокойно може да се пренесе от 1966 г. в 2015 г., лентата да се оцвети и ето ти вълнуващ, съвременен сериал. Бабата, стожер на семейството; конкуриращите се братя, спорещи за делбата на бащината къща; ревнивата футболна съпруга; красавицата, омъжила се за възрастен, но състоятелен професор; сляпата ученическа любов; преждевременно дошлото бебе… Поне една от темите, засегнати в сериала преди години, вълнува поне едно семейство днес.
Наричат „Семейство Калинкови“ първия български сериал, но: „Тогава не го смятахме за сериал. Такава дума нямаше – започва сладкодумния си разказ очарователната Гинка Станчева. – Хората много го харесваха. Улиците опустяваха, когато излъчваха „Семейство Калинкови“. Дори до момента ме спират и ме питат за него. А щом си го спомнят досега, значи е оставил някаква следа.“
Кастинги по онова време не е имало. Актьорите се избират по симпатия от режисьора и ако са свободни, приемат участието. Телевизията е една, хонорарите – малки или липсващи, а думата „стайлинг“ – неизвестна. „Повече играехме със собствените си дрехи – продължава спомена Гинка Станчева. – За пари никога не е ставало дума в онези времена. Колко концерти, колко участия сме правили… сега казват благотворително, но тогава тази дума я нямаше. Играехме просто за без пари, но не сме ги и търсели. Големи ентусиасти бяхме. Всеки беше с желанието да направи най-доброто, най-хубавото, най-харесваното. Наистина беше славно време! Бяхме влюбени в работата си и никой не питаше за заплащане.“
В сериала Гинка Станчева приема образа на Катя Калинкова – гимназистка последна година. Тя е дъщеря на Мирчо Калинков (Георги Черкелов) и Анна (Кунка Баева). По време на снимките е на 34 години, но крехката фигура и свежестта в излъчването й определят ролята на непълнолетната дъщеря. „В този сериал влязоха едни от най-добрите деятели за своето време – спомня си актрисата – майката на големия български режисьор Захари Жандов, Елена Хранова, Георги Черкелов, Иван Кондов, Татяна Лолова, Андрей Чапразов, Пенка Мандаджиева… плеяда от имена участваше, а мен избраха да играя ученичка. Но аз в „Младежкия театър“ съм изиграла всички ученички и все се чудех какво да направя със следващата, за да бъде по-интересна.“ И така тази й ученичка става по-различна от другите заради италианския фасон.
Един от епизодите се разиграва в спалнята и гимназистката Катя се докарва с елегантната нощница на Гинка Станчева, подарък от свекървата италианка: „Режисьорът, като я видя колко е сладка, и каза само с нея да играя.“
„Семейство Калинкови“ се снима нощем. През деня актьорите, заети с театрални репетиции, не може да бъдат събрани на едно място. Протести и капризи няма, всички са отдадени на ролите си – идват, гримират се и започват да снимат. В някои от нощите присъства и главният сценарист на сериала Николай Хайтов, но той не се меси в работата на режисьорите (отделните епизоди имат различни режисьори), а мълчаливо наблюдава процеса.
За снимачна площадка се използват студиата на БНТ. Те се обзавеждат като апартаментите, в които се настаняват членовете на семейство Калинкови. Само в един от случаите се налага целият екип да се командирова в дома на една от главните актриси. Причина за смяната на обстановката разкрива Елена Жандова, внучката на Елена Хранова, която в сериала играе стожера на фамилията. „Тя много си обичаше своята баба Рилка. Спомням си, че не можеше да излезе на пазар, и да не тръгнат подир нея хората, наричайки я „бабо Рилке“. Много отдадена беше на ролята, но веднъж се случи така, че се разболя. Направи пневмония и лекарите й забраниха да мърда от леглото. А вървяха снимки. Тогава тя им каза: „Защо не дойдете да снимате у нас? Та нали и баба Рилка може да се разболее.“ И докараха тука едни тежки телевизионни машини, едно чудо… Вярвайте ми, това го помня, защото беше нещо мащабно като техника. Тя живееше на третия етаж, едвам я качиха до горе.“ Така в сериала един от епизодите е заснет в стаята на актрисата Елена Хранова, а от стената гледа неин портрет на младини. Картината може да се види в осми епизод, когато учениците Катя и Митко идват до леглото на легналата баба Рилка. Над главата й във величествена поза стои една прекрасна Кармен. Образът е запечатал началото в кариерата на Елена Хранова като оперетна артистка. Близко приятелство я събира с примата Мими Балканска, честа гостенка в дома й: „Спомням си как си бъбреха по женски, но ако трябва да се върнем към сериала, там симпатиите й печелеше Георги Черкелов – разказва

Georgi Cerkelov i Kunka Baeva

Георги Черкелов и Кунка Баева размишляват над трудностите в живота на българското семейство.

Елена Жандова. – Като се прибереше от работа, и все разправяше кой какво е направил на снимки, а за Черкелов само хубаво говореше. Имаше го повече като син и си бяха много близки.“
В „Семейство Калинкови“ баба Рилка е държател на семейните ценности, довереник за внуците и съдник на децата си. Актрисата е избрана, тъй като ролята напълно покрива и житейските й възгледи. „За мен този сериал е връщане към мама Лена. Не можех на тази жена да кажа баба. Тя беше много жизнен човек, много модерен за времето си. В „Семейство Калинкови“ има едни до такава степен нейни си думи и изрази и съм сигурна, че са липсвали в сценария, но тя си ги е сложила. Много я обичах, много се разбирахме. Точно в тази стая, където е сниман епизодът, имаше една кушетка и аз като нещастно влюбена отивах да преспивам при нея, да споделям любовните си мъки, защото никой друг не ме разбираше, когато бях на 14 години. Накрая дори й признах, че пуша! Тя се опитваше да ми каже колко е лошо, но ми позволяваше по една цигара пред нея да запаля. Много, много модерна жена беше.“
Сериалът също се определя като модерен за края на 60-те години в комунистическа България. Той показва модата на минижупа и фризурата „каре“; засяга сексуалните отношения в семейството; намеква, че неудобната истина, може да струва кариерата, дори живота на журналиста; показва Черкелов, страстно дръпващ цигарка, хулещ „онези отгоре“, изпратили уж нови, а счупени таксиметрови коли в гаража… Днешни проблеми в едни други „славни“, както ги нарича Гинка Станчева, времена. „Наскоро в тролея ме попитаха защо не го продължат този сериал, а аз им казах, че вече толкова време е минало, едва ли може да се случи. Но явно наистина в хората е останало нещо, което ги е впечатлило. Проблемите ни явно си остават едни и същи, защото „Семейство Калинкови“ е наистина един семеен сериал. А българите най-много се вълнуваме от семейството си.“

Актьорите и героите:
Елена Хранова – Баба Рилка. Майка на Калин и Мирко. Стожерът на фамилията. Дарила голямата, семейна къща на село на възрастни родители, прокудени от децата си.
Иван Андонов – Калин Калинков. Професор, оженил се на зрели години за млада красавица.
Йорданка Кузманова – Бистра, напориста журналистка, съпруга на професора. „Ти виждал ли си скоро на екрана Жан Габен – целият е побелял, но е хубав“ – казва Бистра на Калин Калинков, който се съмнява в искрената й обич.
Георги Черкелов – Мирко Калинков. Таксиметров шофьор, щастливо женен за Анна. Вслушва се в нея за възпитанието на децата, „за да не излязат хулигани, та да завършат в Белене“.
Гинка Станчева – Катя, дъщерята на Мирко и Анна. Заради любовта си към съученика Митко е готова да скочи от последния етаж на кооперацията.
Татяна Лолова – голямата дъщеря на Мирко и Анна. Фризьорка, омъжена за футболист. Ревността й се подклажда всеки ден, когато в салона слуша приказки за съпруга си и разни кльощави госпожици.
Иван Несторов – Радослав, съпруг на Олга. Крие писмата от обожателки и приспива ревността на Олга с мили думи.
Димитър Иванов – Мони, ученик влюбен в Катя Калинкова и готов заради любовта си да избяга от вкъщи, за да работи на автомивка с гумени ботуши, от които се разширяват краката и обувките стискат.
Андрей Чапразов – д-р Виктор Симеонов, бащата на Мони. Зъболекар, през стола на когото са минали много жени и той е свикнал да ги усеща.
Пенка Мандаджиева – Диди доктор Симеонова, майка на Мони. Казва се Димитрина, но не понася това провинциално име.

Това също е интересно...

2 Responses

  1. Читател казва:

    Наистина забележителен сериал! Един от най-хубавите, които съм гледал. Много човешки, земен. Нещо, което трудно може да се каже в някаква степен за съвременните продукции от този тип. Същото бих казал за списание „Дъга“ и съвременните български комикси.

    • хулиганката казва:

      Благодарим за оценката Ви! Вашият коментар вдъхнови екипа на ХУЛИГАНКАТА да се върне назад към „разказите в картинки“ и да направи материал за „Дъга“. Очаквайте скоро!

Вашият отговор на Читател Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>